Csillag, Nono, Szicsi, Luella, Anshou… csupa-csupa varázslatosan csengő, egzotikus név hagyja el az óvó nénik száját nap mint nap a kőbányai ovikban a sok Zsófi és Pistike mellett. Az öltözőben a fogason lógva a szekrényből kikandikál egy apró qipao, a folyosón felcsendül egy vietnámi mondóka. A migráció mindig is jellemző volt Kőbányára, azonban a 2000-es évek óta érdekes tendencia figyelhető meg a kerületi óvodákban. Egyre több a kínai, vietnámi kisgyerek a csoportokban, akiknek szülei egy jobb élet reményében érkeztek a Szent László tér környékére. Számuk az elmúlt mintegy másfél évtizedben dinamikusan nőtt, egyes intézményekben a migráns hátterű gyermekek aránya a 30%-ot is meghaladja.
A bevándorló gyerekek óvodai beilleszkedése komoly kihívás elé állítja az intézményeket; a gyermekek kulturális mássága sok olyan helyzetet teremt, melyek kezelésére az óvodák nem rendelkeznek jó gyakorlatokkal. Ilyen helyzetek a következők:
- A migráns gyermekek intézménybe lépése nem követi a tanév megszokott rendjét
- A migráció, esetenként a menekülés olyan pszichés és szomatikus hatásokat okozhat, amelyek kiemelt figyelmet, különös bánásmódot igényelnek
- Az érkező migráns gyerekek fejlettsége a nyelvi és kulturális különbségek miatt nehezen mérhető, az esetleges pszicho-patológiák szűrése problémás
- A magyar nyelvtudás hiánya a gyermekek esetében megnehezíti a nevelés, a szülők esetében pedig, családdal történő kapcsolattartást
- A származási és a befogadó ország oktatási-nevelési rendszerének különbözőségei félreértésekhez vezethetnek az óvoda és a migráns családok között
- A gyakori környezetváltozás (pl. hazautazás, ingázás) hátráltatja a gyerekek szocializációját
- Az új szociális és nyelvi közegbe való beilleszkedés/beillesztés komoly megpróbáltatást jelent mind a gyerekek mind az óvó nénik számára
- A kivándorlással együttjáró baráti, rokoni kapcsolatok megszakadása érzelmi, kötődési problémákat eredményezhet a gyerekeknél
- A saját kultúrától eltérő szokásokhoz való alkalmazkodás meghaladhatja a gyerekek alkalmazkodási képességeit
- A felsoroltakból számos pszichés és magatartásbeli probléma fakadhat (szorongás, tic, részleges némaság, izoláció, verekedés, bepisilés stb.)
A fenti nehézségek, illetve a migráns gyerekek érkezésével megjelenő társadalmi és kulturális sokféleség kezelése a nevelési és fejlesztési feladatok átgondolását igényelte a kerületi óvodáktól. Erre született kísérlet a „Kőbányai befogadó közösségek – interkulturális nevelés” pályázati projekt keretében, melyben a pszichológiai, személyiségfejlesztő foglalkozások megtervezése és levezénylése révén én is szerepet kaptam. Az eredmények felülmúlták a várakozásaimat…
Folytatás következik!
/Forrás: Interkulturális Pedagógiai Program a migráns gyermekeket nevelő óvodák számára/