perec a jelem

Sztorik, esetek, dilemmák két óvodapszichológus praxisából.

Kövessen minket a Facebook-on is!

Kulisszatitkok az oviból

2014.05.08. 15:39 perecajelem nóri

Észrevétlen szuggesztiók a gyereknevelésben

Címkék: gyereknevelés pozitív kommunikáció ovipszichó

johnny.jpgA szavaknak ereje van, tudja ezt a legtöbb szülő, mégis kontrollálatlanul, a szavak jelentésére történő reflexió nélkül dobáljuk meg az ovisokat verbális nyilakkal. Mindezt úgy, hogy kijelentéseinket az esetek nagy részében színtiszta jó szándék vezérli. Vegyük például a következő szituációt:    

Pistike fára mászik (nem mamutfenyőre, hanem cserje méretű diófára). Édesanyja, pedig aggódva szajkózza: „Vigyázz, megcsúszol, le fogsz esni!”

Ha így szólunk a gyerekhez, ezzel nem csupán belerondítunk a famászás örömébe, hanem rejtett üzeneteket is közvetítünk neki a világról és benne saját magáról. Ezek az üzenetek a gyerek fejében - mint kis magvak - növekedésre készen várják, hogy hasonló kijelentésekkel öntözzük őket, és ha egyszer kikelnek, tartósan beépülnek a gyermek személyiségébe.

Különösen fontosak az úgynevezett Te-üzenetek. Egy gyerek tele van kérdésekkel: Ki vagyok? Milyen vagyok? Hol a helyem? Ezek a kérdések kulcsfontosságúak az önmeghatározás, identitás formálás szempontjából, ezért minden olyan elhangzott szónak nagy a tétje, ami érinti ezeket a témákat. Gyakran hallunk felnőtteket lamentálni: "Nem vagyok jó semmire", "Egy rakás szerencsétlenség vagyok", "Nekem soha semmi nem sikerül." Ezek a gondolatok, noha felnőtt szájat hagytak el, olyan életkorban születtek és rögzültek, amikor az „én” még képtelen volt megkérdőjelezni a rá irányuló megállapítások igazságtartalmát.

A negatív Te-üzenetek helyett törekedjünk arra, hogy mindenkoron a gyerek aktuális viselkedését minősítsük. Azaz Pistike nem lusta, hanem 2014. május nyolcadikán négy óra hét perckor bicskanyitogatóan lassan pakolja össze a játékait. Fontos hangsúlyozni, hogy ilyen esetben is léphetünk fel határozottan („Dühös vagyok, amiért nem figyeltél arra, amit kértem; kérlek, most rögtön tedd el a játékaidat!”), viszont ezt a nélkül tesszük, hogy szavainkkal tartós kárt okoznánk. Az éremnek szerencsére van egy másik oldala is. A Te-üzenetek támogathatják is a gyermeki személyiség épülését, amennyiben az alábbi tartalmakat közvetítik:

  •          Jó ember vagyok.
  •          A legtöbb emberrel jól ki tudok jönni.
  •          Rendszerint ki tudom számítani a dolgokat.
  •          Eszes vagyok.
  •          Kreatív vagyok.
  •          A testem erős és egészséges.

Haladók kombinálhatják is a dorgálást és a pozitív Te-üzeneteket egyazon irgum-burgum keretén belül. („Te sokkal okosabb vagy annál, hogy így viselkedj. Miért nem veszel egy nagy levegőt és találsz ki valami jobbat, ha osztozni akarsz vele a kisautón?”) Ilyen esetben egyszerre hívjuk fel a gyerek figyelmét a nem kívánatos viselkedésre és erősítjük meg abban, hogy attól függetlenül klassz kiskölyöknek tartjuk, hogy most épp csapnivalóan rosszul viselkedett. 

/Forrás: Steve Bidduph: Hogyan neveljünk boldog gyereket/

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://perecajelem.blog.hu/api/trackback/id/tr66135725

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása